Jedna jedyna rzecz
Z okazji szczęśliwego jedenastego jedenastego nie będę Cię męczyć długim wpisem.
Na gorąco
Jestem świeżo po spotkaniu z Elżbietą.
Jak to zwykle bywa na początku pracy nad powieścią, kręciłyśmy się wokół celu bohaterki.
Wymyślałyśmy.
A to jeden, a to piąty, a to dziesiąty, żaden z nich nie okazał się satysfakcjonujący.
Żaden nie przeprowadziły bohaterki przez akt drugie.
Na marginesie, to właście tutaj, w akcie drugi, autorzy, autorki najczęściej się poddają.
Nie mają pomysłu na to, co dalej.
Przeraża ich sto pięćdziesiąt, dwieście, dwieście pięćdziesiąt stron środkowej części historii, które trzeba wypełnić wydarzeniam.
Jeżeli bohater, bohaterka, nie ma celu (może być mały, może być duży, może być wielki, ważne, żeby był konkretny), akt drugi okaże się porażką.
Bo jeżeli postać główna nie wie, czego chce, to o czym jest historii?
Do czego zmierza?
Do jakiego zakończenia?
Zadałam wreszcie Eli pytanie:
– Słuchaj, jaka jest jedna jedyna rzecz, której chce twoja bohaterka? Jedna jedyna rzecz. Ważniejsza niż inne. Taka rzecz, dla której nie wahałaby się skłamać, zdradzić i zabić?
Ela odpowiedziała natychmiast.
Bez wahania.
W tym momencie zaczęła się konkretna rozmowa.
Modyfikuj
Jeżeli pracujesz nad powieścią i masz problem z celem protagonisty, protagonistki, odpowiedz sobie na przykład na następujące (po modyfikacji) pytania:
• jaka jest jedna jedyna rzecz, ważniejsza niż inne, dla której postać główna poświęci wszystkie pieniądze, jakimi dysponuje?,
• jaka jest jedna jedyna rzecz, ważniejsza niż inne, którą postać główna zrobi, żeby odzyskać sens życia?,
• jaka jest jedna, jedyna rzecz, ważniejsza niż inne, którą postać główna zrobi, żeby uszczęśliwić najważniejszą dla niej osobę?,
• jaka jest jedna jedyna rzecz, ważniejsza niż inne, która sprawi, że postać główna odzyska poczucie porządku i sprawiedliwości?
Dlaczego to działa?
Kiedy zadajesz powyższe (albo podobne pytania) ograniczasz możliwości.
Zawężasz wybór to jednej jedynej rzeczy ważniejszej dla bohatera, bohaterki.
Ważniejszej niż inne.
Jeżeli znajdziesz tę rzecz, przestajesz się miotać jak na wyprzedaży garażowej między koszulą z flaneli. pluszowym zajączkiem a winylem.
Masz cel w zasięgu paluszka.
A nic, obiecuję Ci, nie jest ważniejsze od celu postaci głównej.