
Autorka kursu
Ewa Madeyska
- Dr nauk humanistycznych
- Literaturoznawczyni
- Pisarka
- Dramatopisarka
- Scenarzystka
- Instruktorka kreatywnego pisania
- Redaktorka krytyczna
- Autorka podkastu: Twórcze pisanie
- Konsultantka TSR
Więcej przeczytasz tutaj.
Rozkochaj czytelników i czytelniczki w swoich postaciach!
Zaczyna się zawsze tak samo.
Wierzysz (często naiwnie), że zobaczysz, usłyszysz, poczujesz postać w tak zwanym procesie.
Szybko okazuje się, że nie potrafisz ustalić celu postaci (on buduje wydarzenia). Mylisz cel z pragnieniem (ono buduje złudzenia). Dajesz protagonistom, protagonistkom motywacje bez znaczenia. O stawce w ogóle zapominasz. O przeszłości postaci opowiadasz w potężnych retrospekcjach albo nie wspominasz o niej wcale.
Nie wiesz, jak pracować z antagonistami, antagonistkami, chociaż to od nich powinna się zaczynać każda historia z konfliktem. Tworzysz w związku z tym pozorne konflikty, które nie budują napięć.
Tracisz z oczu postacie drugoplanowe. Tworzysz papierowe figury, bez celów, pragnień i motywacji. To błąd. Każda z nich wnosi do opowieści dużo więcej niż kilka kwestii dialogowych.
Brakuje Ci również narzędzi do konstruowania i prezentowania wielowymiarowych postaci (nie tylko głównych). Bohaterów, bohaterki budują nie tylko ich działania, ale też myśli i uczucia. Nade wszystko to, w jaki sposób działania, myśli i uczucia stoją ze sobą w sprzeczności. Najlepiej się wykluczają.
I tworzą kolejne konflikty.
Mieszasz wreszcie perspektywy narracyjne. Nie potrafisz podjąć kluczowych strategii narracyjnych.
Wszytko, co powyżej, to przepis na klęskę.
Wystarczy zacząć pracę nad projektem literackim trochę inaczej – od protagonistów, protagonistów, od antagonistów, antagonistek, ale też od postaci drugoplanowych. Wystarczy zająć się ich przeszłością, teraźniejszą i przyszłością. Fabularną oczywiscie.
W tym kursie nauczysz się, jak kreować wielowymiarowych bohaterów i wielowymiarowe bohaterki.
To oni i one są sercem, ciałem i duszą Twojej fabuły.
Działają, myślą, planują, wierzą w bzdury, popełniają głupstwa, mówią przykre rzeczy, ponoszą konsekwencje, chociaż bardzo chcą ich uniknąć, częściej tracą niż zyskują
Protagoniści, protagonistki modelują wszystkie elementy opowieści.
Na przykład, strukturę dzieła literackiego, perspektywę narracyjną, ale też konflikty, napięcia oraz fabularne katastrofy.
Wpływają na każdy opis: Krystyna – sprzątaczka dostrzeże w hotelowym pokoju zupełnie inne szczegóły niż Krystyna – żona biznesmena, która w tym samym pokoju hotelowym przeżywa wielki romans. Każda z Krystyn posługiwać się będzie w dialogach zupełnie innym językiem. Każda z Krystyn będzie miała zupełnie inny cel w opowieści. A może ten sam, natomiast sposób jego realizacji całkowicie odmienny.
Pamiętaj! To od protagonistów albo protagonistek zaczyna się każda historia i na nich się kończy. Ale również Twoja praca nad każdym tekstem literackim.
Narzędzia, które poznasz w tym kursie, sprawią, że – być może po raz pierwszy – zajmiesz się dokładnie swoimi postaciami. Dowiesz się, jak budować bohaterów na dwóch poziomach: zewnętrznym i wewnętrznych. Bohaterów uczestniczących w wydarzeniach, prowokujących wydarzenia, z drugiej strony przeżywających każde wydarzenie, co się im przydarzyło.
Po tym kursie wydarzy się dużo więcej.
Protagoniści i protagonistki wprowadzą Cię w świat struktury tekstu literackiego (to kolejny projekt on-line, na który Cię zapraszam). Bez ich celów, pragnień, motywacji, bez ich sojuszników i wrogów nie stworzysz strukturalnej fabuły.
To postacie, które mają za sobą przeszłość, żyją w fabularnej teraźniejszości, snują plany na przyszłość.
To postacie, które stają twarzą w twarz z życiem zewnętrznym (z mniejszymi albo większymi przeciwności losu) i które nie do końca zdają sobie sprawę z tego, co się dzieje w ich życiu wewnętrznym (hulają w nim strachy, lęki, zranienia, fałszywe przekonania i kłamstwa).
To postacie, które same się zmieniają albo takie, które zmieniają świat wokół siebie.
To postacie, które są słabe i silne jednocześnie, które są takie, jak Ty – konsekwentnie niekonsekwentne.
* Finalny układ lekcji może ulec drobnym zmianom.
Ani promocji urodzinowych, ponieważ wkrótce każda z nich wynosiłaby prawie 99%.
Ani obniżek świątecznych, ponieważ moi drodzy i moje drogie, każdy dzień jest świętem, dopóki świat za oknem trwa w kruchym porządku.
Dlaczego tak?
Ze zwyczajnej uczciwości.
I z doświadczenia.
Jakiś czas temu kupiłam kurs on-line w cenie niemałej. Treść mnie interesowała, chciałam się nauczyć tego, czego jeszcze nie umiałam. Cenę łyknęłam, uznałam, że warto. Trzy dni przed niedzielą wielkanocną Autor kursu ogłosił, że z okazji świąt ogłasza obniżkę. Siedemdziesięciopięcioprocentową. Zaklęłam, ponieważ kurs z ceną niemałą stał się kursem z ceną małą.
Napisałam w tej sprawie do Autora.
Nigdy nie odpowiedział.
Więc z szacunku dla pierwszych Klientów i Klientek kurs Wielowymiarowe postacie literackie po przedsprzedaży będzie dostępny tylko w cenie regularnej.
Więcej przeczytasz tutaj.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak np. rozpoznawanie Cię po powrocie na moją stronę internetową. To pomaga mi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Więcej informacji o ciasteczkach znajdziesz w Polityce prywatności.