Menu Zamknij

O SZTUCE OPISU

Opis wydawał mi się prostą, a jednocześnie oczywistą częścią narracji
Wierzyłam, że wystarczy POKAZYWAĆ, a NIE OPOWIADAĆ, by opis stał się przekonujący, wiarygodny. 
Po prostu dobry.

Ale kilka dni temu otrzymałam wiadomość od jednej ze studentek, która wyznała, że ma z opisem problemy.
Zdziwiłam się. 
Jaki problemy można mieć z opisem?
A jednak.

Poszukałam, poszperałam, poczytałam. 
Okazało się, że w anglojęzycznych podręcznikach nie poświęca się opisowi zbyt wiele uwagi
Kilka uwag na marginesie, kilka okrągłych zdań i wskazówek, z których niewiele wynika.

Dokładna dokumentacja uświadomiła mi, że to ważny, a jednocześnie zaniedbany temat.

Dzisiaj opowiadam o tym, jak pracować z opisem.
Wspominam też, dlaczego warto twórczo przeformułować regułę „pokazuj, nie opowiadaj”.
Jak?
Koniecznie posłuchaj.

Zapraszam.
Ewa Madeyska

Literatura:
1. F. O’Connor, Pelargonia. [W:] Ocalisz życie, może swoje własne. Opowiadania zebrane. Przeł. M. Skibniewska i M. Kłobukowski. Warszawa 2019.