Postać na trzepaku

Zakładam, że piszesz powieść lub opowiadanie.
Wybierz teraz, proszę, scenę, z której nie jesteś zadowolony, zadowolona.
Może czegoś Ci w niej brakuje. A może czegoś jest w nadmiarze.

Zanim zaczniesz

Po pierwsze, sprawdź, z kim się postać w scenie spotyka i z jakiego powodu (antagonista + motywacja)
Po drugie, określ, czego chce postać w scenie (cel).
Po trzecie, pamiętaj o kontekście sceny (czas, miejsce, stany emocjonalny i mentalny bohatera albo bohaterki, relacje, jeżeli masz ochotę – również symbole).

Zrób kilka notatek.
Najlepiej w kajeciku.

Posadź postać na trzepaku

I przetrzep.
Pytaniam i odpowiedziami.

Napisz to

Co Twoja postać chce zrobić w powyższej scenie?
Napisz to.
Ale tego nie robi.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Czego Twoja postać nie chce zrobić?
Napisz to.
Ale to robi.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Co chce powiedzieć?
Napisz to.
Ale tego nie mówi.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Czego nie chce powiedzieć?
Napisz to.
Ale to mówi.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Jaką granicę chce przekroczyć?
Napisz to.
Ale jej nie przekracza.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Jakiej granicy nie chce przekroczyć?
Napisz to.
Ale ją przekracza.
Napisz to.
I co z tego wynika?
Napisz to.

Zrób poprawki

Przetrzepałeś, przetrzepałaś postać?
Znakomicie.
Wyciągnij wnioski.
Popraw słabą scenę.